Dennerle ondersteunt „We starten gelijk!“

Sociaal project in Osnabrück overhandigt schooltas aan eersteklassers

De door de firma Dennerle ondersteunde vereniging „We starten gelijk!“ heeft nu, op 17 mei 2011 een duidelijk succes geboekt: de kleuterscholen in Osnabrück ontvingen onder grote belangstelling van de pers de eerste 125 schooltassen. De vereniging, die in februari van dit jaar is opgericht, heeft als doel

de ouders van toekomstige eersteklassers, die zich geen moderne schooltas kunnen veroorloven, te helpen. Hiertoe worden sinds de oprichting leden en sponsoren gezocht, die met hun financiële bijdrage of giften in natura het uitreiken van de schooltassen met inhoud mogelijk hebben gemaakt.
Voor de overhandiging aan de kleuterscholen waren de schooltassen bij de producent in Mettingen ingepakt. Klaus J. Behrendt, commissaris in de Keulse „Tatort“, en Reinhard Höfelmeyer, initiator van de vereniging, voorzagen de tassen van stiften, blocnotes, verfdozen en allerlei ander materiaal, dat de toekomstige eersteklassers bij de start op school in augustus nodig hebben.
De kinderen, die door „We starten gelijk!“ worden ondersteund, worden tevoren anoniem uitgezocht. „De ouders hebben vaak nog meer problemen, dan alleen de aanschaf van de uitrusting die de kinderen op school nodig hebben. Ze zijn ons echt dankbaar“, verklaarde Behrendt tijdens het inpakken. „Alleen door de schenkingen van de sponsoren en verenigingsleden - Dennerle was een van de eerste bedrijven die ondersteuning beloofde - was het mogelijk, alle behoeftige kinderen de dringend nodige schooltassen te geven.“
De motivatie van de initiators en ondersteuners komt voort uit het beeld van eersteklassers, die op de eerste schooldag al uitgesloten worden, omdat ze niet met de gebruikelijke uitrusting aan hun schooltijd beginnen. „We bieden deze kinderen de mogelijkheid om sociaal te integreren, zonder het eventuele voorbehoud, dat ook hun jonge medescholieren al zouden kunnen hebben“, zegt Höfelmeyer over de doelen van zijn vereniging. „Dat we reeds dit jaar zonder uitzondering al aan de vastgestelde behoefte konden voldoen is een groot succes. Ook komend jaar zullen we weer met volle inzet aan ons plan werken.“