Dennerle goes Facebook

Onderneming kiest voor sociale netwerken - de 1000-mijlpaal binnen twee maanden bereikt

Sinds kort heeft Dennerle een eigen Facebook-pagina voor het overkoepelende merk van de onderneming, die bij de gebruikers volgens marketingleider Thomas Feierabend uitstekend aangekomen is: van stevige discussies, creatieve bijdragen tot zelf gemaakte foto's: er wordt volop meegedaan. „Op zoveel reacties hadden we haast niet gerekend. Het is mooi om van onze klanten een directe feedback te krijgen“, aldus Feierabend.

Binnen enkele dagen groeide de nieuwe community tot bijna 400 leden. Op 1 september van dit jaar bereikte Dennerle de 1000-fans-mijlpaal. En dat in slechts twee maanden. Daarmee is Dennerle tot op heden de meest succesvolle vertegenwoordiger van de branche op het gebied van de sociale media.

Zijn eerste ervaringen heeft de onderneming eerder opgedaan met de Facebook-presentatie van de „Nano Cube Club“ [www.cubeclub.net], die al op verschillende evenementen voor de branche als positief voorbeeld voor de communicatie op social media kanalen in de huisdierenbranche aangevoerd wordt. De pagina richt zich uitsluitend op bezitters van en geïnteresseerden in een Nano Cube. Met het nieuwe extra optreden wil Dennerle ook voor de overkoepelende thema's vijver, waterplanten en aquaristiek een communicatie- en informatieplatform bieden.

Het bijzondere aan de sociale netwerken is de mogelijkheid om met klanten en geïnteresseerden gelijkwaardig te communiceren. De klant heeft een duidelijk aanspreekpunt, vragen over de eigen producten kunnen beantwoord worden en er worden voorstellen tot verbetering gedaan. „Wanneer er kritiek op ons of onze dienstverlening ontstaat, dan liever daar, waar we direct invloed hebben en gelijk kunnen reageren, verklaart Feierabend. Het directe contact met de doelgroep is slechts een van de voordelen van het interactieve web, ook het eenvoudig uitwisselen van multimediale inhoud kan op allerlei manieren gebruikt worden.

Veel ondernemingen hebben de trend intussen herkend en maken gebruik van de netwerken om hun bekendheid te vergroten en nieuwe klanten te winnen. Ook Dennerle informeert de Facebook-gebruikers over zijn producten en over bedrijfsprojecten, op de voorgrond staat echter het meedoen via het medium: „wij overvoeren de gebruikers niet met informatie of reclameboodschappen, maar hechten veel waarde aan eigen initiatief“, verklaart Feierabend. Zo mogen de bezoekers in het kader van verschillende acties eigen inhoud leveren en hun creativiteit de vrije loop laten. Bij de initiatoren leidt dat soms tot verbazing: met een zelf geschreven gedicht maakte een deelneemster indruk op de onderneming uit Rijnland-Palts en als beloning ontving ze een Nano Cube. Dit voorbeeld toont volgens Thomas Feierabend de ongekende mogelijkheden van het social web aan: „met onze Facebook-pagina proberen wij de gebruikers een meerwaarde te bieden en als dank krijgen we op onze beurt weer een meerwaarde. "

Aan de mogelijkheden van internet is ook altijd een bepaald risico verbonden. Dennerle is er zich van bewust en plant daarom alle Facebook-activiteiten van tevoren. Zo wordt geplaatste inhoud voortdurend gecontroleerd en worden de aspecten van de gegevensbescherming en bescherming van minderjarigen gecontroleerd. De stap in de richting van de sociale netwerken is voor de onderneming een serieuze en noodzakelijke kwestie: „een eenvoudige website op internet is tegenwoordig niet meer voldoende. Wij kunnen en willen ons voor een dergelijke ontwikkeling niet verschuilen“, zegt Thomas Feierabend. Je loopt geen trend achterna, maar maakt gebruik van een marketinginstrument, dat intussen standaard is in het moderne communicatiebeleid.

„Wanneer onze klanten op de netwerken actief zijn, dan is het logische gevolg dat wij dat ook doen, aldus de marketingleider.
De komende maanden wordt het aanbod verder uitgebreid. Daarbij moet vooral een meerwaarde voor de speciaalzaken ontstaan. Hoe dat precies ingericht wordt, wil de onderneming nog niet prijsgeven. De onderneming geeft niet alles prijs, omdat “wij het, voorzichtig uitgedrukt, kopieergedrag van enkele concurrenten al op veel terreinen gemerkt hebben“, betreurt Feierabend. Maar de uitdaging in de branche geldt niet alleen Dennerle. De marktpartijen die uiteindelijk succes hebben, zijn degene die met faire middelen economisch handelen; daarvan is hij overtuigd. En juist de gebruikers op social media platforms hebben snel door, wie met zuivere middelen naar de gunsten van de klanten dingt en wie niet.