Beschreven kwaliteitsmanagement volgens de hoogste maatstaven

Dennerle GmbH ontvangt officieel de certificering volgens ISO 9001:2008

De in 1966 opgerichte firma Dennerle GmbH uit Vinningen biedt haar klanten een omvangrijk productportfolio voor de aquaristiek en de vijver. Sinds december 2012 is de onderneming gecertificeerd volgens ISO 9001:2008 en daarmee gekwalificeerd voor kwaliteitsmanagement volgens de allerstrengste normen. Nu werd de onderneming uit Rijnland-Palts feestelijk de certificeringsoorkonde overhandigd.

Dennerle GmbH biedt werk aan ca. 160 medewerkers en behoort tot de grootste waterplantenkwekerijen van Europa en aanbieders van artikelen voor de aquaristiek. De diensten en werkzaamheden omvatten niet alleen de productie en verkoop van producten, maar ook de levering van marketingconcepten die op de individuele wensen van de klanten afgestemd zijn. Een snelle ontwikkeling van speciale producties en voorlichting respectievelijk scholing van verkopers en gebruikers ter plaatse behoort eveneens tot de taken van het team van Dennerle, naast kwaliteitgericht onderzoek en ontwikkeling van innovaties voor de sector.

„De beslissing voor een ISO-certificering ligt besloten in ons streven naar een optimale voorlichting van de klanten“, zegt Peter Koch, bedrijfsleider bij Dennerle. Ondanks een door de hele branche hoog gewaardeerd kwaliteitsmanagement heeft de onderneming met het oog op zijn expansieplannen mogelijkheden gezien voor verbeteringen, die in het kader van een certificeringsproces optimaal omgezet kunnen worden. „De resultaten van de eerste maanden bevestigen ons gelijk al met de beslissing om ons volgens ISO 9001:2008 te certificeren“, benadrukt Koch. Zo boekt Dennerle in de sectoren klantgerichtheid en verantwoordelijkheid van de leiding de eerste tastbare resultaten. Bovendien verheugen Koch en zijn team zich op vooruitgang bij het rekening houden met alle betrokken personen, bij de procesgerichte opzet, bij de systeemgerichte beheersaanpak, bij het continu verbeteren van alle sectoren, bij de technische besluitvormingsprocedures evenals de verdere ontwikkeling van betrekkingen met leveranciers op basis van wederzijds voordeel. „Daarmee wordt aan alle delen van de ISO-voorschriften voldaan.“

Bij de keuze van een geschikte partner voor het omzetten van het certificeringsproces was het voor de bedrijfsleiding belangrijk, dat de onderneming een eigen weg bewandelen kan, die bij de bedrijfsfilosofie past. Na enig onderzoek trok IMSM GmbH de aandacht van Peter Koch en de beherende vennoten. „Wij hebben na intensieve voorafgaande besprekingen met directeur verkoop Ralph Detzel en auditor Kurt Rieder voor IMSM gekozen. Daarbij heeft de open en heldere handelwijze van de auditor ons overtuigt. Hij heeft ons geen kant-en-klaar systeem opgelegd maar was bereid een voor ons passend kwaliteitsmanagementboek te ontwikkelen en in de praktijk te brengen, dat aan onze individuele eisen voldoet“, benadrukt Peter Koch.

IMSM is sinds 1994 gevestigd en verhoogt de waarde van ondernemingen over de hele wereld door managementsystemen, die tot ISO en andere internationaal erkende standaards leiden. Ervaren en gekwalificeerde auditoren werken met de bestaande bedrijfsprocessen en ontwikkelen ze verder om aan de ISO 9001 standaard te voldoen.

Na bijna een jaar was het certificeringsproces bij de firma Dennerle afgesloten. De wens van de onderneming dat de beschreven processen niet tot een beperking zouden leiden werd vervuld. „De ondersteuning door Kurt Rieder was voorbeeldig, de gedefinieerde processen konden probleemloos ISO-conform in de praktijk gebracht worden. Voor mij betekent de ISO-certificering een duidelijke ontlasting. Tot nu toe was de bedrijfsleiding op veel terreinen mede verantwoordelijk, nu kunnen de afdelingsleiders zelfstandiger werken, omdat de taken nu nog beter gedefinieerd zijn“, vat Peter Koch de resultaten samen.